KINDERCOACHING

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan...

Bel direct

Wat is kindercoaching en wanneer kies je ervoor?
Kindercoaching is laagdrempelige ondersteuning van kinderen en jongeren in de leeftijd van 4 tot circa 21 jaar. Voor kinderen onder de 4 jaar is de coaching vooral gericht op de ouders, maar altijd vanuit het perspectief van het kind. Als kindercoach kan ik met gesprekken, tekenen, spel of oefeningen helpen om kinderen en jongeren beter om te leren gaan met heftige gebeurtenissen, gedragsproblemen, leerproblemen of aanhoudende ruzies thuis. 

Bij heftige gebeurtenissen kun je denken aan verlies van een dierbare, een ongeluk, een verhuizing en dergelijken. Gedragsuitdagingen kunnen voortkomen uit bijvoorbeeld hechtingsproblematiek, hoogsensitiviteit (HSP). hoogbegaafdheid, angst, autisme, AD(H)D, ODD of een lichte verstandelijke beperking. Aanhoudende ruzies in de thuissituatie, zowel met het kind als met het kind als getuige, zoals in het geval van huiselijk geweld en kindermishandeling, laten diepe sporen na. Kinderen die opgroeien in een situatie van huiselijk geweld lopen aantoonbaar een verhoogd risico om later zelf slachtoffer of dader te worden. Dit patroon kun je doorbreken door met behulp van kindercoaching te helen en te werken aan weerbaarheid. 

Ik coach op basis van de oplossingsgerichte gesprekstherapie. Dat wil zeggen dat ik vooral kijk naar wat wél goed gaat, wat goede oplossingen zouden zijn voor de toekomst, wat het kind daarvoor nodig heeft en wie het kind daarbij kan helpen. Door niet teveel aandacht te besteden aan de analyse van het probleem, te focussen op waar het kind nú last van heeft en oplossingen te zoeken die aansluiten bij wat het kind al wél kan, boeken kinderen vaak snel resultaten. Deze succeservaringen zorgen voor meer zelfvertrouwen en leiden zo tot een sneeuwbaleffect in de goede richting.

Ik heb mij in de afgelopen jaren gespecialiseerd in gedrags- en leerproblemen die voortkomen uit overprikkeling, zoals bij hoogsensitiviteit, hoogbegaafdheid, ADD, ADHD en autisme vaak het geval is. Al deze kinderen zijn beelddenkers. Een prachtige gave, die helaas in het onderwijssysteem en in de huidige maatschappij nog al eens zorgt voor problemen. Gedrag en leren beïnvloeden elkaar sterk. Daarom bied ik specifiek voor deze groep als gecertificeerd beelddenkcoach leerondersteuning met de methode Ik leer anders. Kinderen zien vaak al na 4 sessies resultaat. Zij kunnen gemakkelijk zelfstandig oefenen met het visualiseren van taal in de speciaal voor beelddenkers ontwikkelde online trainer. Hun zelfvertrouwen neemt toe, zij komen lekkerder in hun vel en vertonen daardoor vaak snel minder storend gedrag. Ook voor kinderen met dyslexie en dyscalculie is deze methode zeer effectief. 

Gedrags- en leerproblemen zorgen nog al eens voor spanningen binnen gezinnen. Als mediator kan ik helpen om de behoefte van elk gezinslid boven tafel te krijgen. Ouders én kinderen zien dan vaak goede, duurzame oplossingen! 

quotesArtboard 1 copy 2

Onze dochter ging met sprongen vooruit. We zagen haar zelfvertrouwen groeien en haar boze buien naar de achtergrond verdwijnen. Als ouders begrijpen we nu beter wat zij van ons nodig heeft. Super waardevol!

Stappenplan

Hoe werkt kindercoaching?

01

Intake

Voorafgaand aan de kindercoaching vraag ik de ouder(s)/verzorgers om een vragenlijst in te vullen. De kinderen krijgen vervolgens een persoonlijke intake. Op basis van de intake bedenk ik hoe ik het best met het kind aan de slag kan. 

02

Coachingsgesprekken

Ik voer gesprekken met het kind. In principe zijn de ouder(s)/verzorgers daar niet bij aanwezig, tenzij nadrukkelijk anders gewenst en oké voor beiden. Na afloop van elk gesprek koppel ik samen met het kind aan de ouder(s)/verzorgers terug wat is besproken en hoe het kind zich daarbij voelt. 

03

Gezinsondersteuning

In veruit de meeste gevallen vraagt de oplossing voor de uitdaging van het kind medewerking van andere gezinsleden, in de eerste plaats de ouder(s)/verzorgers. Daarom ga ik samen met het kind in gesprek met de ouder(s)/verzorgers over wat het kind wil en nodig heeft. Vervolgens coach ik ouder(s)/verzorgers waar nodig om in de behoeften van hun kind te kunnen voorzien.

04

Afsluiting

Wanneer het kind voldoende kan omgaan met de in de coaching aangereikte tools om zijn/haar/hen doelen te bereiken, ronden we de coaching af. Afhankelijk van de leeftijd van het kind en de aard van de uitdaging waarvoor het kind coaching gehad heeft doen we dit met een passend afscheidsritueel.
Vrijblijvend contact ?
Voor meer informatie of een afspraak kun je bellen naar telefoonnummer 06-43552699 of een bericht sturen via het contactformulier. 
Share by: