Wat is kindercoaching en wanneer kies je ervoor?
Kindercoaching is laagdrempelige ondersteuning van kinderen en jongeren in de leeftijd van 4 tot circa 21 jaar. Voor kinderen onder de 4 jaar is de coaching vooral gericht op de ouders, maar altijd vanuit het perspectief van het kind. Als kindercoach kan ik met gesprekken, tekenen, spel of oefeningen helpen om kinderen en jongeren beter om te leren gaan met heftige gebeurtenissen, gedragsproblemen, leerproblemen of aanhoudende ruzies thuis.
Bij heftige gebeurtenissen kun je denken aan verlies van een dierbare, een ongeluk, een verhuizing en dergelijken. Gedragsuitdagingen kunnen voortkomen uit bijvoorbeeld hechtingsproblematiek, hoogsensitiviteit (HSP). hoogbegaafdheid, angst, autisme, AD(H)D, ODD of een lichte verstandelijke beperking. Aanhoudende ruzies in de thuissituatie, zowel met het kind als met het kind als getuige, zoals in het geval van huiselijk geweld en kindermishandeling, laten diepe sporen na. Kinderen die opgroeien in een situatie van huiselijk geweld lopen aantoonbaar een verhoogd risico om later zelf slachtoffer of dader te worden. Dit patroon kun je doorbreken door met behulp van kindercoaching te helen en te werken aan weerbaarheid.
Ik coach op basis van de oplossingsgerichte gesprekstherapie. Dat wil zeggen dat ik vooral kijk naar wat wél goed gaat, wat goede oplossingen zouden zijn voor de toekomst, wat het kind daarvoor nodig heeft en wie het kind daarbij kan helpen. Door niet teveel aandacht te besteden aan de analyse van het probleem, te focussen op waar het kind nú last van heeft en oplossingen te zoeken die aansluiten bij wat het kind al wél kan, boeken kinderen vaak snel resultaten. Deze succeservaringen zorgen voor meer zelfvertrouwen en leiden zo tot een sneeuwbaleffect in de goede richting.
Ik heb mij in de afgelopen jaren gespecialiseerd in gedrags- en leerproblemen die voortkomen uit overprikkeling, zoals bij hoogsensitiviteit, hoogbegaafdheid, ADD, ADHD en autisme vaak het geval is. Al deze kinderen zijn beelddenkers. Een prachtige gave, die helaas in het onderwijssysteem en in de huidige maatschappij nog al eens zorgt voor problemen. Gedrag en leren beïnvloeden elkaar sterk. Daarom bied ik specifiek voor deze groep als gecertificeerd beelddenkcoach leerondersteuning met de methode Ik leer anders. Kinderen zien vaak al na 4 sessies resultaat. Zij kunnen gemakkelijk zelfstandig oefenen met het visualiseren van taal in de speciaal voor beelddenkers ontwikkelde online trainer. Hun zelfvertrouwen neemt toe, zij komen lekkerder in hun vel en vertonen daardoor vaak snel minder storend gedrag. Ook voor kinderen met dyslexie en dyscalculie is deze methode zeer effectief.
Gedrags- en leerproblemen zorgen nog al eens voor spanningen binnen gezinnen. Als mediator kan ik helpen om de behoefte van elk gezinslid boven tafel te krijgen. Ouders én kinderen zien dan vaak goede, duurzame oplossingen!